فلسفه تربیتی اسلام
درس فلسفه تربیتی اسلام به منظور آشنایی، درک و تبیین عمیق فلسفه تربیتی اسلام است. این درس برای دانشجویان دوره دکتری تدوین شده است.
درس فلسفه تربیتی اسلام به منظور آشنایی، درک و تبیین عمیق فلسفه تربیتی اسلام است. این درس برای دانشجویان دوره دکتری تدوین شده است.
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: safaei_m@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استاد | نام و نام خانوادگی استاد: مسعود صفایی مقدم |
نیمسال تحصیلی: 98-99 | گروه: علوم تربیتی | دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد:2 | نام درس: فلسفه تربیتی اسلام | دورة تحصیلی: دکتری
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس فلسفه تربیتی اسلام به منظور آشنایی، درک و تبیین عمیق فلسفه تربیتی اسلام است. این درس برای دانشجویان دوره دکتری تدوین شده است.
| ||
هدف کلی: آشنایی دانشجویان دوره دکتری با مفهوم فلسفه تربیتی اسلام، در ک و فهم مفهوم فلسفه تربیتی اسلام آشنایی با مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و انسان شناسی در اسلام و درک و فهم آن ها. توانایی تجزیه وتحلیل و نقد فلسفه های تربیتی.
| ||
اهداف یادگیری:
آشنایی دانشجویان دوره دکتری مفهوم فلسفه تربیتی اسلام، آشنایی با مبانی فلسفی تربیت اسلامی در ک و فهم مفهوم فلسفه تربیتی اسلام توانایی تجزیه وتحلیل و نقد فلسفه های تربیتی و مفاهیم مرتبط با آن ها .
| ||
رفتار ورودی: گذراندن درس فلسفه تربیتی اسلام دوره دکترا
| ||
مواد و امکانات آموزشی:
وایت برد. ،
| ||
روش تدریس: روش تدریس به صورت گفت و گو و بحث و مباحثه دو طرفه بین استاد و دانشجویان است.. همچنین از دانشجویان خواسته می شود تا در ارتباط با فصول درس هریک فصلی را انتخاب و کنفرانس دهند.
| ||
وظایف دانشجو: حضور فعال و به موقع در کلاس درس انجام تکالیف مربوط به درس شرکت فعال در مباحث کلاسی ارائه کنفرانس کلاسی
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: فعالیت های کلاسی کیفیت ارائه کنفرانس تکالیف کلاسی در طول ترم آزمون پایان ترم
| ||
منابع درس: فلسفه تربیت اسلامی، دکتر ماجد عرسان کیلانی(1389)، ترجمه، نقد، اضافات: بهروز رفیعی، بامقدمه دکتر سعید بهشتی.انتشارات سمت.
منابع فرعی
فلسفه تربیتی شما چیست؟ آرنولد گریز(1383)، ترجمه: دکتر بختیار شعبانی ورکی و همکاران، شرکت به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی. تعلیم و تربیت در اسلام،. بهروز رفیعی(1378)، انتشارات بین المللی الهدی.
|
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98)
آشنایی با دانشجویان و بیان اهداف و کلیات درس و بررسی رفتار ورودی دانشجویان
|
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) اهمیت پژوهش در فلسفه تربیت اسلامی
|
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98)
نیاز نظام ها و پژوهش های تربیتی در جهان عرب و اسلام
|
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98)
مفهوم فلسفه تربیت و توجیهات به کار بردن این اصطلاح
|
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98)
ادامه مفهوم فلسفه تربیت و توجیهات به کار بردن این اصطلاح
|
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98)
نکاتی پیرامون فلسفه تربیت اسلامی و فلسفه تربیتی جدید
|
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98)
رابطه میان انسان و هستی
|
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98)
نظریه شناخت در تربیت اسلامی
|
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98)
ادامه نظریه شناخت در تربیت اسلامی
|
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98)
نظریه ارزش ها در تربیت اسلامی
|
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98)
ادامه نظریه ارزش ها در تربیت اسلامی
|
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) چالش های میان نظام های ارزشی و پیشرفت انسانی
|
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98)
مسئولیت تربیت نسبت به مشکلات موجود در حوزه ارزش ها
|
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98)
طبیعت انسان در تربیت اسلامی
|
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98)
ادامه مبحث طبیعت انسان در تربیت اسلامی
|
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98)
نیاز انسان به تربیت میانه متعادل
|